søndag 7. september 2014

Mitt første innlegg.

I denne bloggen vil jeg ha fokus på IKT. Som lærer er det viktig å ha kompetanse innenfor IKT, men også som et samfunnsorientert menneske. Mer og mer forgår via pc, mobiltelefon, nettbrett ol. For å holde tritt med dagens utvikling er digital kompetanse meget viktig. Dagens 1.klassing har som regel allerede begynt å utvikle sin digitale kompetanse. Hvis jeg bruker egne barn (5 og 7 år) som referanse har de både ført videosamtaler, spilt, lyttet til musikk og sett filmer både på pc, nettbrett og mobil. Da jeg våknet her en morgen fant jeg snart 5-åringen sittende med farens nettbrett. "Jeg ser på film på pappa sitt nettbrett!" Joda, hun hadde selv funnet fram på nettbrettet. Heldigvis hadde vi lastet ned en app fra NRK-super, så da var vi trygg på at det hun så var "barnevennlig".

Vi kommer ikke unna den digitale verden, men for å kunne følge med barna våre må vi holde oss oppdatert selv.

4 kommentarer:

  1. Du har så rett, så rett! Hvordan skal vi være gode lærere dersom vi ikke kan det vi skal lære bort? Det handler også om å være oppdatert om hva som interesserer elevene i deres digitale hverdag og å sette seg inn i hvilke digitale muligheter undervisningen kan ha (eller kanskje også hvilken undervisning digitale verktøy kan ha?). Det er viktig at digitale verktøy tas i bruk der det er fornuftig, og ikke bare fordi vi må, for IKT´ens skyld, fordi LK06 sier det. Her er det egentlig mange muligheter, det er bare å være kreativ og tørre å ta i bruk det som allerede finnes på skolen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tilbakemelding, Guro. Ingen tvil om at man lærer mye om man bare tør å prøve. Og i den digitale verden er der uendelig med muligheter.

      Slett
  2. Jeg tenker at en lærers holdning bør (må?) være den samme som barnets - undrende, utforskende nysgjerrighet. Slik du så fint beskriver om din femåring. Enten det er natur eller IKT eller noe annet. En slik "inngang" er et godt utgangspunkt for å lære.

    SvarSlett
    Svar
    1. Er veldig enig med deg der, Thomas. Om en som lærer ikke alltid lykkes på første forsøk, lærer vi bare elevene at det er greit å prøve. Man lærer lite av å være passiv.

      Slett