onsdag 5. november 2014

JING.

Jeg har nylig hatt en innlevering i Norsk med IKT hvor vi skulle analysere og gi en tilbakemelding på et elevarbeid. Tilbakemeldingen skulle gis muntlig med hjelp av programmet, Jing. Dette er et gratis program som kan lastes ned på din datamaskin. Jing gav meg muligheten til å gi eleven ei muntlig tilbakemelding som eleven selv kan spille av, samtidig som elevarbeidet er avbildet på skjermen. Slik kunne jeg gi ei god tilbakemelding hvor eleven slipper rød penn, eller en lengre skriftlig avhandling i arbeidet sitt. Programmet har mange flere muligheter, så ta gjerne en titt.
Bildet er hentet på: http://www.pcworld.com/product/collection/13572/downloads-for-ocr-makes-short-work-of-digitizing-your-docs.html

7 kommentarer:

  1. Syns også programmets intensjon var meget bra, jeg slet litt med å få den til å fungere. Men veldig grei når det til slutt gjorde det. Også fikk man muligheten til å få med mye mer enn når man skriver tilbakemeldingene:-)

    SvarSlett
  2. Måtte sjekke introduksjonvideoen før jeg satte i gang, men det er jo sånn med alle program, de må brukes for at man skal bli fortrolig med det.Syns ihverfall i første omgang at denne tilbakemeldingsformen virket veldig ryddig og oversiktlig, og så vil man som lærer ha en eksakt kopi.

    SvarSlett
  3. Hei Trine.
    Jeg likte også dette programmet godt. Min erfaring er at det fungerer supert som muntlig tilbakemelding på elevtekst. Jeg har også prøvd å bruke programmet for å ta opptak av ting som skjer på skjermen. Da erfarte jeg at filen ble for stor, og at jeg ikke fikk åpnet resultatet. Usikkert om grunnen er stor fil, eller noe annet. Men det er den eneste forskjellen jeg kan se fra disse "filmopptakene" og tilbakemeldingen til elevteksten. Noen andre som har erfaringer med det?

    SvarSlett
  4. Jeg ble også positivt overrasket over Jing. Selv om jeg ikke har brukt det tidligere, synes jeg det var forholdsvis enkelt å finne frem til hvordan jeg kunne spille inn elevens tilbakemelding. Tror også det er viktig det du sier med at elevene slipper å se at lærer eventuelt har streket under ord og setninger med rød eller grønn penn, for hva som er riktig og galt. I starten kan det kanskje ta litt mer tid å gi tilbakemelding på denne måten, men tror i mange tilfeller at Jing kan hjelpe til å gi hver elev en mer konstruktiv tilbakemelding.

    SvarSlett
  5. Solveig, Kristin, Tanja og Elisabeth, takk for gode tilbakemeldinger. Jeg knotet nok litt med programmet jeg også, men gikk ganske fort å finne ut av det. Tanja: Vet dessverre ikke om det er noen begrensning for hvor store filer en kan laste opp i programmet.

    SvarSlett
  6. Synes Jing var et kjempeprogram! Helt toppers måte å gi tilbakemeldinger på arbeidet til elever som kanskje ikke kan lese så godt enda! :)

    SvarSlett
  7. En god tanke, Guro! Det hadde jeg faktisk ikke tenkt på!

    SvarSlett