I denne bloggen vil jeg ha fokus på IKT. Som lærer er det viktig å ha
kompetanse innenfor IKT, men også som et samfunnsorientert menneske.
Mer og mer forgår via pc, mobiltelefon, nettbrett ol. For å holde tritt
med dagens utvikling er digital kompetanse meget viktig. Dagens
1.klassing har som regel allerede begynt å utvikle sin digitale
kompetanse. Hvis jeg bruker egne barn (5 og 7 år) som referanse har de
både ført videosamtaler, spilt, lyttet til musikk og sett filmer både på
pc, nettbrett og mobil. Da jeg våknet her en morgen fant jeg snart
5-åringen sittende med farens nettbrett. "Jeg ser på film på pappa sitt
nettbrett!" Joda, hun hadde selv funnet fram på nettbrettet. Heldigvis
hadde vi lastet ned en app fra NRK-super, så da var vi trygg på at det
hun så var "barnevennlig".
Vi kommer ikke unna den digitale verden, men for å kunne følge med barna våre må vi holde oss oppdatert selv.
Du har så rett, så rett! Hvordan skal vi være gode lærere dersom vi ikke kan det vi skal lære bort? Det handler også om å være oppdatert om hva som interesserer elevene i deres digitale hverdag og å sette seg inn i hvilke digitale muligheter undervisningen kan ha (eller kanskje også hvilken undervisning digitale verktøy kan ha?). Det er viktig at digitale verktøy tas i bruk der det er fornuftig, og ikke bare fordi vi må, for IKT´ens skyld, fordi LK06 sier det. Her er det egentlig mange muligheter, det er bare å være kreativ og tørre å ta i bruk det som allerede finnes på skolen.
SvarSlettTakk for tilbakemelding, Guro. Ingen tvil om at man lærer mye om man bare tør å prøve. Og i den digitale verden er der uendelig med muligheter.
SlettJeg tenker at en lærers holdning bør (må?) være den samme som barnets - undrende, utforskende nysgjerrighet. Slik du så fint beskriver om din femåring. Enten det er natur eller IKT eller noe annet. En slik "inngang" er et godt utgangspunkt for å lære.
SvarSlettEr veldig enig med deg der, Thomas. Om en som lærer ikke alltid lykkes på første forsøk, lærer vi bare elevene at det er greit å prøve. Man lærer lite av å være passiv.
Slett