søndag 16. november 2014

Digitale ferdigheter i norskfaget.

Som lærer er en av de overordnede målene vi jobber etter læreplanen for kunnskapsløftet, LK06. Her står det hvilke kunnskaper vi skal videreføre til elevene både i enkelte fag og generelt. Her er også bruk av IKT i skolen sentralt.

I norsk skal eleven blant annet etter 7. årstrinn, altså i løpet av barneskolen:
-presentere et fagstoff tilpasset formål og mottaker, med eller uten digitale verktøy
-velge ut og vurdere informasjon fra bibliotek og digitale informasjonskanaler
-bruke digitale kilder og verktøy til å lage sammensatte tekster med hyperkoplinger og varierte estetiske virkemidler
-bruke forskjellige former for digitale og papirbaserte ordbøker

Utfordringen i forhold til å oppfylle disse målene er dessverre tilstede i skolen. For da målene ble lagt inn i kunnskapsløftet ser det ikke ut til at det var tenkt så mye på hvilke og mengden av digitale verktøy i skolen. For i dag er det dessverre ei utfordring på mange skoler at der er få pc'er i forhold til antall elever. Det samme gjelder med nettbrett og andre digitale verktøy.

I tillegg ligger der ei stor utfordring til, nemlig lærernes digitale ferdigheter. Mange av lærerne der ute er utdannet i ei tid hvor der ikke var pc, og i etterkant fått lite eller ingen opplæring i forhold til dette. Da kan det være ei stor utfordring og kaste seg i vei med undervisning knyttet opp mot digitale verktøy.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar