torsdag 13. november 2014

Plakatmaker!


Bilde hentet på: scribus.net

En plakat kan brukes til så mye. Vi har nylig jobbet med et program i den anledning med navn Scribus. Og som de andre programmene jeg har nevnt tidligere i bloggen, er også dette mulig å laste ned gratis.
Scribus gir deg muligheten til å lage plakater i ulike størrelser. Plakaten min ble denne gangen om og/å. Jeg brukte egne bilder og la inn tekst til bildene. Men mulighetene er mange. Her kan man lage flotte plakater med f.eks klasseregler, de ulike bokstavene, bilder fra klassetur eller gode læringsplakater i forhold til de temaene en jobber med.
Nå er ikke jeg tilhenger av klasserom med overfylte vegger, da det fort kan bli rotete og uoversiktlig. Men med måte blir det bra. Her er også muligheter for å ta elevene med å lage plakatene. Da vil de både lære underveis og få satt sine ord, bilder og tanker i forhold til tema på papiret. Lurt? Eller hva tenker du?

Legg gjerne igjen en kommentar og luft dine tanker, ideer og eventuelle erfaringer med programmet.

2 kommentarer:

  1. Enig med deg i at overfylte klasserom fort kan virke litt mot sin hensikt. Men å lage plakater som man henger opp, og etter hvert bytter ut med nye, tenker jeg kan virke inspirerende.

    SvarSlett
  2. Tusen takk for kommentaren, Una!

    SvarSlett